EMS Proceedings and Other Publications

Transcribing the listening of electroacoustic music

Evelyne Gayou

Abstract

The Portraits polychromes are a series of books associated with multimedia documents presented on the web site of the Groupe de Recherches Musicales: www.ina.fr/grm/acousmaline/polychromes

The GRM, a pioneering electroacoustics centre, is fortunate to possess a coherent fund containing approximately 2000 works accompanied by complimentary data: biographies, articles, photographs, documentary films, radio broadcasts, recordings of public conferences, theoretical research work, transcriptions and analyses. Since 2001 the undertaking Portraits polychromes, thanks to multimedia tools, has contributed to questions about the synergie between a work and all its meta-data. We inquire into the following:
- How to adapt existing methods of musical analysis to multimedia tools, and to develop the study of electroacoustic music.
- Transcription/score notation, what is the difference?
- Transcription as a new realm of creation.

Résumé

Analyser et transcrire les musiques électoracoustiques : L’experience des Portraits polychromes au GRM

Les Portraits polychromes sont une série de livres associés à des documents multimédias, présentés sur le site internet du Groupe de Recherches Musicales, www.ina.fr/grm/acousmaline/polychromes. Le GRM, centre pionnier de l’électroacoustique, a la chance de posséder un fonds cohérent qui compte environ 2000 œuvres, accompagnées de données complémentaires : biographies d’auteurs, notices, photographies, films documentaires, émissions de radio, conférences publiques enregistrées, travaux de recherche théorique, transcriptions et analyses. Depuis 2001, l’entreprise des Portraits polychromes, grâce aux outils multimédias, a contribué à faire progresser le questionnement sur la synergie entre l’œuvre et toutes ses métadonnées. Nous aborderons les questions suivantes :
- Comment adapter les méthodes d’analyse musicale existantes aux outils multimédias, et développer l’étude des musiques électroacoustiques ?
- Transcription/partition, quelle différence ?
- La transcription comme nouveau lieu de création.