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Electronic Music and Life

Joel Chadabe


At any moment in the history of a particular culture, there exists a dominant paradigm, an idea in the air, that expresses the way the world works. These paradigms are general and their manifestations are interdisciplinary, first expressed as structures, relationships, and processes in the avant gardes of all fields, then gradually accepted as a norm. Such paradigms in music are interpreted by composers in terms of the composers’ artistic personality, personal history, cultural history, access to tools, and other factors, and may in fact produce a variety of specific musical styles. Further, old paradigms may co-exist in certain cultures along with new ones.

However elusive its manifestations, however, and to whatever extent a new paradigm may share a concert hall with an older one, the concept of an evolving dominant paradigm offers us a framework for understanding the history of electronic music as seen from the perspective of the evolving nature of the avant garde.


La musique électronique et la vie

A tout instant dans l’histoire d’une certaine culture, il existe un paradigme dominant, une idée dans l’air, qui exprime la façon dont marche le monde. Ces paradigmes sont généraux et leurs manisfestations sont interdisciplinaires. Ils sont exprimés d’abord comme structures, rapports et processus dans les avant-gardes de tous les domaines, puis petit à petit ils deviennent la norme. De tels paradigmes en musique sont interprétés par les compositeurs suivant la personnalité artistique des compositeurs, leur histoire personnelle, leur histoire culturelle, leur accès aux outils, et d’autres facteurs, et peut en fait produire une variété de styles musicaux spécifiques. De plus, les anciens paradigmes peuvent coexister avec les nouveaux dans certaines cultures.

Si intangibles que soient ces manifestations, et jusqu’à quel point un nouveau paradigme peut partager une salle de concert avec un paradigme plus ancien, le concept d’un paradigme dominant et de son évolution offre une base pour comprendre l’histoire de la musique électronique perçue du point de vue de l’avant-garde, de sa nature, et de son évolution.

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