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2003, Paris. A century of innovation involving sound and technology. Resources, Discourse, Analytical Tools

A century of innovation involving sound and technology. Resources, Discourse, Analytical Tools. Conference organised by Ircam in collaboration with the universities De Monfort (GB) and Sorbonne, INA/GRM, the Musée de la musique (Paris), and Electronic Music Foundation.

- Dates : October 15th-16th, 2003, 9:30am-6:30pm
- Venue : Centre Pompidou, petite salle
- Access conditions : registration**

**This registration allows you to participate to the "Around Set Theory" Conference.

French and English simultaneous translation

Inspired by the EARS project (ElectroAcoustic Resource Site, MTI Research Group, De Montfort University) and initiated by the MTI and the MINT group of the Universite de Paris-Sorbonne, this conference is co-ordinated by an international team of organisations reflecting the level of its ambition : to bring together reflections concerning the better understanding of electroacoustic music and to make relevant initiatives more widely available from this music’s genesis, its appearance and its development spanning a century,. The organisers are all engaged in the key areas of debate and are equally actively seeking the development of solutions.

Scientific Committee

Marc Battier (MINT Musicologie, informatique et nouvelles technologies, Université Paris-Sorbonne), Joel Chadabe, (Electronic Music Foundation, USA), Frédéric Dassas (Musée de la Musique, Cité de la Musique, Paris), François Delalande (INA/GRM), Nicolas Donin (Ircam), Leigh Landy (Music, Technology and Innovation Research Group MTI, De Montfort University, UK).

Partners

Ircam, De Monfort University (UK), Université de Paris-Sorbonne, Ina-GRM, Musée de la musique, Electronic Music Foundation (United States).

Program

From the advent of the first electric instruments, the phonograph, radio, telephone, followed by later electronic and digital inventions, the approaches to technologies relevant to the art of sound have only been limited by the imagination of the musician. Throughout the duration of the century, it could be suggested that the study of music involving these technologies has been increasing. However the investigation of such a varied musical repertoire raises a number of issues that this conference proposes to examine. During three days, the conference will debate questions concerning resources, discourse and analytical tools.


Un siècle d’invention du son technologique. Ressources, discours et outils d’analyse. Colloque organisé par l’Ircam en collaboration avec les Universités De Monfort (Grande-Bretagne) et de Paris-Sorbonne, l’Ina-GRM, le Musée de la musique et Electronic Music Foundation.

- Dates : Mercredi 15 et jeudi 16 octobre 2003, 9h30-18h30
- Lieu : Centre Pompidou, petite salle
- Conditions d’accès : sur inscription**

**Cette inscription permet d’assister également au colloque "Set Theory".

Traduction simultanée en français et en anglais.

Lancé à l’initiative du projet EARS (ElectroAcoustic Resource Site, MTI Research Group, De Montfort University) et du groupe MINT de l’Université de Paris-Sorbonne, le colloque bénéficie d’une assise internationale à la hauteur de son ambition : réunir les réflexions et faire connaître les initiatives destinées à mieux comprendre les musiques électroacoustiques dont la genèse, l’apparition et les développements s’étendent sur un siècle. Les organisateurs sont tous à leur manière concernés par les questions débattues et engagés dans le développement de solutions.

Comité scientifique

Marc Battier (MINT Musicologie, informatique et nouvelles technologies - Université Paris-Sorbonne), Joel Chadabe (Electronic Music Foundation, Etats-Unis), Frédéric Dassas (Musée de la Musique, Cité de la Musique, Paris), François Delalande (Ina-GRM), Nicolas Donin (Ircam), Leigh Landy (Music, Technology and Innovation Research Group, Université De Montfort, Grande-Bretagne).

Partenaires

Ircam, Université De Monfort (Grande-Bretagne), Université de Paris-Sorbonne, Ina-GRM, Musée de la musique, Electronic Music Foundation (Etats-Unis).

Programme

Depuis l’avènement des premiers instruments électriques, la phonographie, la téléphonie, la radiophonie puis l’électronique et le numérique, le recours aux technologies du sonore artificiel n’est borné que par l’imagination des musiciens. Avec le passage du siècle, il apparaît que les travaux se multiplient pour étudier les musiques nées de ces technologies. Mais l’étude de ce répertoire musical si varié soulève des problèmes que ce colloque propose d’examiner. Durant deux journées, le colloque débattra de questions autour des ressources, des discours et convergera vers la troisième journée consacrée aux outils d’analyse.