EMS Proceedings and Other Publications

From Peering in the Window to Opening the Door: A Constructivist Approach to Making Electroacoustic Music Accessible to Young Listeners

Anna-Marie Higgins & Kevin Jennings

Abstract

A casual listener may not have the relevant cognitive tools to relate to electroacoustic music as an independent art form. Even students who have had training in more conventional musical forms may not know how to listen purposefully to it. The authors investigate the hypothesis that by engaging in the composition of musique concrète, students will become more informed listeners to electroacoustic music in general. This study describes a teacher and ten sixteen-year-old high school students who use a digital audio editor to manipulate sound and to structure sound events. Having experienced the creative process, the participants display a growing ability to engage in higher order critical thinking skills in relation to electroacoustic music. Key elements of the pedagogic approach are outlined and are shown to enhance the students’ ability to construct musique concrète and to acquire critical tools necessary for deconstructing electroacoustic music. This surely paves the way for future meaningful listening.

Résumé

Quand jeter un coup d’œil à la fenêtre nous amène à ouvrir la porte : une approche constructive pour rendre la musique électroacoustique accessible aux jeunes auditeurs

Un auditeur inexpérimenté peut ne pas avoir les outils de connaissance appropriés pour considérer la musique électroacoustique comme une forme d’art indépendante. Même les étudiants qui connaissent les formes musicales conventionnelles ne peuvent peut-être pas savoir comment en faire une audition réfléchie. Les auteurs examinent l’hypothèse qu’en se lançant dans la composition de la musique concrète, les étudiants deviendront des auditeurs mieux informés sur la musique électroacoustique en général. Cette étude décrit un professeur et dix étudiants de seize ans du niveu collégial qui utlisent un éditeur audio numérique pour manipuler le son et structurer les événements sonores. Ayant fait l’expérience du processus de création, les participants montrent une aptitude grandissante pour atteindre un niveau plus élevé de réflexion critique en relation avec la musique électroacoustique. Les éléments clés de l’approche pédagogique sont soulignés pour mettre en évidence la capacité des étudiants pour « faire » de la musique concrète et acquérir les outils critiques nécessaires pour « défaire » la musique électroacoustique. Ceci, dans l’avenir, ouvre sûrement la voie vers une audition significative.