EMS Proceedings and Other Publications

In what form can‘live electronic music’ live on?

Simon Emmerson

Abstract

Preserving ‘pioneering’ works of electroacoustic music has been (on the whole) successful. But ‘live electronic music’ remains problematic. Many pieces have had a very short life. This paper examines the basic needs and conditions for an archive of live electronic works.

  1. Documentation includes interviews with performers; demonstrations; analysis of recordings to relate physical gesture to sounding result. Can this generate ‘generic descriptors’ sufficiently detailed to allow recreation on contemporary devices and those yet to be developed?
  2. Scores may be non-standardised and incomplete. Notation changes over time: we may now write indications which would have been part of performance practice tradition. The ‘superscore’ (to include video and sound elements) will be developed.
  3. How did it feel to operate with the given physical interfaces? The possibility of a haptically sensed recreation in ‘virtual space’ may be possible with future technologies and allow an ‘authentic’ performance practice to re-emerge.

Résumé

Sous quelle forme la musique électronique live peut continuer à exister ?

Préserver les œuvres des pionniers de la musique électroacoustique a été dans l’ensemble, un succès. Mais la musique électronique live demeure problématique. Plusieurs pièces ont eu de très courtes vies. Cet exposé examine les besoins de base et les conditions pour des archives d’œuvres électroniques live.

  1. La documentation comprend des entrevues avec les exécutants; des démonstrations; des analyses d’enregistrements pour relier le geste au résultat sonore. Est-ce que cela peut générer une description générique suffisamment détaillée pour permettre la recréation sur des appareils contemporains et sur ceux à venir?
  2. Les partitions peuvent être non-standardisées et incomplètes. La notation change avec le temps : nous pouvons maintenant écrire des indications qui auraient fait partie de la tradition pratique de la performance. La « superpartition » (qui inclut le video et les éléments sonores) sera développée.
  3. Comment se sent-on à opérer avec les « interfaces physiques » qui sont données? La possibilité d’une recréation sentie de façon haptique dans un espace virtuel peut devenir possible avec les futures technologies et permettre qu’une performance pratique « authentique » émerge à nouveau.