EMS Proceedings and Other Publications

Contrariety, contradiction and complementarity in the relations between instrumental and electronics in the 20th electroacoustic music

Philippe Lalitte

Abstract

The semiotic square is considered in semiotics as a powerful conceptual framework to examine the relationships between two terms (S1/S2) and their negative (non-S1/non-S2), terms which can be characters, situations, actions, concepts, etc. These relations are defined in terms of contrariety, contradiction and complementarity. This paradigm can be used to study the relations between instrumental and electronics. Thus, the relation of contrariety is established between the sources (instrumental/vocal vs support-based sound). The relation of contradiction is established between the agents of handling in real time (real time processing vs sound projection/spatialization). From some representative pieces, I will try to show how this paradigm allows to analyze, with an original viewpoint, the constraint relations between instrumental and electronics and which technological solutions and compositional strategies allowed to exceed the constraints imposed by the environments.

Résumé

Contrariété, contradiction et complémentarité des relations entre l’instrumental et l’électronique dans la musique électroacoustique du 20e siècle

En sémiotique, le carré sémiotique est vu comme un cadre puissant pour examiner la relation entre deux termes (S1/S2) et leur négation (non-S1/non-S2), ces termes peuvent être des caractères, des situations, des actions, des concepts, etc. Ces relations se définissent selon leur contrariété, leur contradiction et leur complémentarité. Ce paradigme peut servir à étudier les relations entre l’instrumental et l’électronique. Ainsi, la relation de contrariété s’établit entre les sources (instruments/voix c. son provenant d’un support). La relation de contradiction s’établit entre les agents de manipulation en temps réel (traitement en temps réel c. projection/spatialisation du son). À partir de certains morceaux représentatifs, je tenterai de démontrer comment ce paradigme permet d’analyser, d’une perspective originale, les relations de contrainte entre l’instrumental et l’électronique et de déterminer quelles solutions technologiques et stratégies de composition ont permis de dépasser les contraintes imposées par les milieux.