EMS Proceedings and Other Publications

The Contemporary Production of Noise and the Role of the System

Doug Van Nort

Abstract

The term "noise" has taken on disparate meanings in its use as sonic referent. It is wholly subjective and context dependent, and yet noise as concept has been a recurrent thread in the development of experimental musics of the past 100 years in general and electroacoustic music in particular. Without attempting to define noise in absolute terms, this paper will examine its conceptualization in certain periods of 20th century music, and relate this to a more current trend that one might consider as a contemporary production of noise: the subversion of a musical system and the (mis)use of technology to achieve this.

Résumé

La production contemporaine de bruit et le rôle du système

Le terme « bruit » a acquis des acceptions variées quand il s’agit de référent acoustique. Il est tout à fait subjectif et dépend du contexte, néanmoins, le concept de bruit est un thème qui revient constamment depuis cent ans dans l’évolution des musiques expérimentales en général et de la musique électroacoustique en particulier. Sans essayer de définir le bruit en termes absolus, notre exposé en présentera sa conceptualisation au cours de certaines périodes de la musique du 20e siècle et établira le lien avec un courant plus actuel que l’on pourrait considérer comme une production contemporaine de bruit : la subversion d’un système musical et l’emploi (ou l’abus) de la technologie pour arriver à cette fin.