EMS Proceedings and Other Publications

Building an International network to preserve Electroacoustic heritage, a challenge for a community

Daniel Teruggi

Abstract

Electroacoustic music in all its forms, from radio to concert, from film to performances is probably the most innovative musical adventure of the Twentieth Century. But composers have been mainly worried, and this is completely normal, in composing and imagining new tools for music. The same technology that permitted musical creation was supposed to serve some day to musical preservation. The day has come; much of the music that has been composed will disappear in the next years if no action is initiated, mainly due to media decay and technology obsolescence.

Consciousness is slowly growing, more composers and actors of the cultural domain are concerned with what is happening, but the task of what has to be done is so huge, that the combined effort of the whole community is needed to transform intentions into acts. A small initiative was launched in 2004 in order to organise actions and propose long going solutions. It brings together institutions that have had historical roles, composers, researchers and collection holders, into a common discussion to foresee what can be done at a national level and in an international scope.

Some proposals are presented here, the objective of the paper is presenting the problems and solutions, as well as discussing with people concerned by the problem and eager to participate.

Résumé

Établir un réseau international pour préserver le patrimoine électroacoustique, le défi d’une collectivité

La musique électroacoustique sous toutes ses formes, de la radio aux concerts, des films aux récitals, constitue probablement l’aventure musicale la plus innovatrice du vingtième siècle. Or les compositeurs se sont surtout souciés, c’est tout à fait normal, de composer et d’imaginer de nouveaux outils pour faire de la musique. La même technologie qui a permis la création musicale devait servir un jour à conserver la musique. Ce jour est arrivé ; si aucune mesure n’est prise, presque toute la musique composée disparaîtra d’ici les prochaines années, surtout à cause de la dégradation des médias et la désuétude de la technologie.

La sensibilisation à cette question prend lentement de l’ampleur, plus de compositeurs et d’intervenants dans le domaine culturel s’inquiètent de la situation, mais la tâche est si gigantesque qu’elle nécessite les efforts concertés de toute la collectivité pour transformer les intentions en actions. Une initiative modeste a été lancée en 2004 dans le but d’harmoniser les actions et de proposer des solutions durables. Elle rassemble des institutions qui ont déjà œuvré dans ce sens, des compositeurs, des chercheurs et des détenteurs de collections en vue d’une discussion pour prévoir ce qui pourrait s’accomplir sur le plan national avec une portée internationale. Des propositions y sont présentées. L’objectif de l’exposé est de faire état des problèmes et des solutions, ainsi que de discuter avec des gens touchés par le problème et disposés à participer.