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“When they are dying, men sing...”: Nono’s Diario Polacco n. 2

David Ogborn

Article

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Abstract

Luigi Nono’s piece Quando stanno morendo - Diario Polacco n. 2 (1982) was written in response to the December 1981 events in Poland - the imposition of martial law by General Jaruzelski and the repression of the Solidarity movement. Nono’s sketches (preserved in the Archivio Luigi Nono in Venice) allow a partial reconstruction of the process that created the work, the dynamic result of an ongoing dialogue between the composer, the individual performers, and the live electronics. This paper examines several poetic elements of this remarkable piece in attempt to answer two more general questions: What is the relationship between the specific poetic elements of Quando stanno morendo and Nono’s open and collaborative compositional process? And to what extent do these specific poetic elements function as more general analytical categories in relation to sound art of recent decades?

Résumé

Au moment de mourir, les hommes chantent... : Diario Polacco n. 2 de Nono

Le morceau de musique de Luigi Nono intitulé Quando stanno morendo - Diario Polacco n. 2 (1982) a été écrit à la suite des événements de décembre 1981 en Pologne - l’imposition de la loi martiale par le général Jaruzelski et la répression du mouvement Solidarité. Les ébauches de Nono (conservées au Archivio Luigi Nono de Venise) permettent de reconstituer partiellement le procédé de création de l’œuvre, le dialogue dynamique constant entre le compositeur, les interprètes et les composantes électroniques en direct. Cet exposé examine plusieurs éléments poétiques de cette production remarquable et tente de répondre à deux grandes questions : Quelle est la relation entre les éléments poétiques particuliers dans Quando stanno morendo et le procédé de composition ouvert et coopératif de Nono? Et dans quelle mesure ces éléments poétiques particuliers servent-ils de catégories analytiques plus générales par rapport au son artistique des dernières décennies?