EMS Proceedings and Other Publications

The identity of musical work : makers and processes of the electro-acoustic music

Laura Zattra

Abstract

Electro-acoustic music work is a complicate network of technological, musical, human, etc. processes and makers, whose perception is fragmentary. Our discussion aims to trace a taxonomy of processes and makers in order to clarify the identity of electro-acoustic music.

The idea (developed within the post doctoral fellowship) is to sum up aesthetical, musicological and analytical studies dedicated to electro-acoustic music. We organize our discussion from a terminological point of view, following two different documentary angles: 1) the actual musical works (graphical, digital scores, sketches, devices, composer’s and musicologists’ analyses); 2) texts about the aesthetics of electro-acoustic music.

Up to now, we have identified 6 makers and 4 processes, still keeping in mind that the hybridization is a common condition in this music. The final aim is the attempt to define a metaphor for the classification of the electro-acoustic object.

Résumé

L’identité de l’œuvre : acteurs et processus de la musique électroacoustique

L’œuvre musicale électroacoustique est un réseau complexe de processus et facteurs technologiques, musicaux, humain, etc. dont la perception est fragmentaire. Notre discussion vise à tracer une taxonomie des agents et processus, à fin de clarifier l’identité de cette musique.

L’idée (développée au cours de la recherche post doctorale) est de récapituler la littérature esthétique, musicologique et analytique consacrée à la musique électroacoustique. La discussion est organisée d’un point de vue terminologique, suivant deux différents angles documentaires : 1) les œuvres (partitions graphiques, informatiques, schémas préparatoires, supports, analyses des compositeurs et des musicologues) ; 2) écrits consacrés à l’esthétique musicale électroacoustique.

Jusqu’à présent, on a identifié 6 agents et 4 processus, toujours rappelant que l’hybridation est une condition commune à cette musique. Le but final est d’arriver à identifier une métaphore pour la classification de l’objet musical électroacoustique.