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Analysis of Early Electroacoustic Music of Japan: In search for systematic analytical methodology

Koichi Fujii

Abstract

Japanese electroacoustic music began in the 1950s strongly influenced by the German tradition. However, pieces by self-taught composers such as Toru Takemitsu (1930-96) show quite original and unique characters, and it is difficult to apply analytical methodologies designated for Western pieces to them.

This paper presents the investigations into the strategies for the analysis of electroacoustic music, employing early Japanese works as the case studies. It examines whether it is possible to analyse and criticise the works where availability of source materials is variable from work to work. This is demonstrated through the description and discussion of stylistic issues. Music examples include Shichi no Variation (Variations on Numerical Principle of 7) jointly composed by Toshiro Mayuzumi (1929-97) and Makoto Moroi (1930-), and Vocalism A•I by Takemitsu. In advance of music analysis, intensive research in the source materials has been conducted.

Résumé

Analyse de l’ancienne musique électroacoustique au Japon : Recherche d’une méthodologie analytique systématique

Au Japon, la musique électroacoustique a vu le jour dans les années 1950, elle était alors fortement influencée par la tradition allemande. Néanmoins, des morceaux écrits par des compositeurs autodidactes comme Toru Takemitsu (1930-1996) présentent des caractéristiques assez particulières et originales et il est difficile de leur appliquer des méthodes analytiques conçues pour des œuvres occidentales.

Cet exposé présente l’examen des stratégies d’analyse de la musique électroacoustique, prenant d’anciennes œuvres japonaises comme études de cas. Il vérifie s’il est possible d’analyser et de critiquer les oeuvres quand la disponibilité de la matière de départ varie d’une œuvre à l’autre. Ce point est démontré par la description et la discussion de questions stylistiques. Les exemples en musique comprennent Shichi no Variation (Variations sur le principe numérique de 7), composition conjointe de Toshiro Mayuzumi (1929-1997) et Makoto Moroi (1930-), et Vocalism A•I de Takemitsu. La préparation de l’analyse musicale a donné lieu à une étude approfondie de la matière de départ.