EMS Proceedings and Other Publications

Chronology of Early Electroacoustic Music in Japan : What Types of Source Materials are Available ?

Koichi Fujii

Abstract

In the mid of the nineteen fifties, Japanese composers embarked on the creation of electroacoustic music in response to the movements in the West. This repertoire was key to the development of modern Japanese music as well as other Western influences such as serial technique and chance operation. However, compared with other genres of music, very little study of an analytical or musicological nature has been undertaken in Japan and a systematically organised catalogue of the works and documentation is yet to be produced. As a result, obstructed by a language barrier, it is quite difficult for the concerned researchers in the other language regions than Japanese to investigate this subject.

This paper illustrates the early period of electroacoustic music in Japan through an intensive examination on the source materials for the historiography and analytical study of electroacoustic music. An extensive list of Japanese works with information about their accessible manuscripts, literature and available recordings is provided. Music examples are also given accompanied with the graphic transcriptions by the author of this paper in the course of the presentation.

Résumé

Chronologie des débuts de la musique électroacoustique japonaise : Quelles sortes de sources sont disponibles ?

Au milieu des années 1950, les compositeurs japonais se sont mis à la musique électroacoustique, en réponse aux courants occidentaux. Ces derniers, ainsi que d’autres influences telles que les musiques sérielle et aléatoire, ouvraient des portes à la musique japonaise moderne. Très peu d’études analytiques et musicologiques sur la musique japonaise contemporaine ont été effectuées, et un catalogue des œuvres et de documentation reste encore à établir. En conséquence, l’obstacle de la langue rend toujours assez difficile la recherche dans ce domaine pour les chercheurs étrangers.

Cette présentation étudie les débuts de la musique électroacoustique au Japon, à travers un examen intensif des sources pour une approche historiographique et analytique. Une liste extensive d’œuvres japonaises et des informations sur la disponibilité des manuscrits, de littérature et d’enregistrements sera fournie. J’illustrerai sa présentation par des exemples musicaux, accompagnés par leurs transcriptions graphiques.