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Towards An International History of Electroacoustic Music: Some Preliminary

Robert Gluck

Article

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Abstract

Although the pioneering innovations of electroacoustic music developed primarily in Western Europe, the United Kingdom and North America, significant musical compositions and institutions have emerged in other parts of the world throughout the sixty-year history of the field. When the focus of historical narrative shifts from technological innovation to diversity of expression, it is possible to offer an international historical narrative. This paper offers observations regarding the work of composers from the Southern and Eastern hemispheres who developed their craft in three different ways: at Western institutions, independent learning, and at regional studios closer to home. The emergence of new studios and the exploration of aesthetic approaches that reflect regional or culturally specific practice are traced. A question is raised regarding the Western equation of abstraction and universality, in light of non-Western forms of expression.

Résumé

Pour une histoire internationale de la musique électroacoustique : quelques observations préliminaires

Bien que les innovations des pionniers de la musique électroacoustique se sont développées principalement en Europe occidentale, au Royaume-Uni et en Amérique du Nord, des compositions musicales et des institutions importantes ont émergé dans d’autres parties du monde durant les soixante ans d’histoire de ce domaine. Quand le fond des thèses historiques passe de l’innovation technologique à la diversité d’expression, il est possible d’offrir une analyse historique internationale. Cet exposé offre des observations concernant le travail des compositeurs des hémisphères sud et est qui ont développé leur spécialité de trois façons différentes : dans des institutions occidentales, en apprentissage indépendant, et dans des studios régionaux avoisinants. L’émergence de nouveaux studios et l’exploration d’approches esthétiques qui reflètent les pratiques régionales et culturellement spécifiques, sont retracées. Une question se pose concernant l’équation occidentale de l’abstraction et de l’universalité à la lumière des formes d’expressions non-occidentales.