EMS Proceedings and Other Publications

Electroacoustic music: which natures and levels of representations?

Yann Geslin

A typology and an experiment on the Acousmographe software.

INA-GRM, France
ygeslin@ina.fr

Abstract

Electroacoustic music escapes our western traditional musical system based on the association of musical score - musical execution; one main question thus addresses its representation (often called transcription), with the aim of an enriched listening, of the analysis, or more critically of the realisation of mixed works scores. Numerous transcriptions of pieces of the repertory were already realised, in which a mixture, and sometimes a confusion of the levels and the natures of representation seems to occur.

In this article we would like to propose and discuss a typology of the natures and the perspective levels of electroacoustic music representations, this by means of past or recent examples of pieces analyses and representations. Our purpose is to clarify, then to name and to order the types of representations, from the most concrete (the signal) to the most abstracted (close to a symbolisation), and the viewpoints degrees, from the most detailed (a typomorphological description) to the most global (the form). We so want to verify if cannot appear a possible part of representations and abstractions categories which could be common to all electroacoustic music transcribers.

In the second part, we shall propose by means of the Acousmographe 3 software an experiment of synchronous comparative representations of various types and levels on musical extracts. The Acousmographe software has been developed by the GRM for the analysis and representation of recorded sounds ; it offers in its version 3 (2006 Emmanuel Favreau, Yann Geslin, Adrien Lefèvre) the capacities of representations by multiple layers, thus facilitating largely the comparison of various choices of representations.

As a conclusion, some examples of drastically abstracted and simplified graphics will be presented, indicating new directions in music representations, especially those intended for non-professional listeners.

Résumé

La musique électroacoustique échappe à notre système musical traditionnel occidental fondé sur le couple partition-exécution ; aussi se pose la question de sa représentation (transcription), en vue d’une écoute enrichie, de l’analyse, ou plus crucialement de la réalisation de partitions d’œuvres mixtes. De nombreux travaux de transcriptions d’œuvres du répertoire ont déjà été réalisés, dans lesquels un mélange, et parfois une confusion des niveaux et natures de représentation semblent avoir cours.

Nous proposerons et discuterons dans cet article une typologie des natures et niveaux de perspectives de représentations des musiques électroacoustiques, à l’aide d’exemples passés ou récents d’analyses et représentations d’œuvres. Le but est de clarifier, nommer et ordonner les types de représentations, du plus concret (le signal), au plus abstrait (de l’ordre du symbolique), et les niveaux de point de vue, du plus détaillé (descriptif typomorphologique), au plus global (la forme). Nous voulons ainsi vérifier si ne peut émerger une part possible de modes de représentations et d’abstractions communs à tous les transcripteurs de musiques électroacoustiques.

Dans une deuxième partie, nous proposerons, à l’aide de l’Acousmographe 3, une expérimentation de représentations comparatives synchrones de différents types et niveaux de représentations sur des extraits musicaux . L’Acousmographe, logiciel d’analyse et représentation des enregistrements sonores développé au GRM, offre dans sa version 3 (2006 Emmanuel Favreau, Yann Geslin, Adrien Lefèvre) des capacités de représentations par calques multiples facilitant grandement la comparaison de différents choix de représentations.

Finalement, des exemples d’abstractions extrêmement poussées seront montrés, indiquant de nouvelles orientations possibles dans la représentation des musiques, à l’usage notamment des non professionnels.