EMS Proceedings and Other Publications

Musical objects and digital domains

Dante Tanzi

Article

PDF - 95.6 kb
Download the paper

Abstract

This paper deals with the production, representation and mutation of musical objects within digital media spaces. The influence of computer science on artistic practices and the modes of production of digital objects are treated. Besides, the ideas of Pierre Schaeffer, Giorgy Ligeti, Iannis Xenakis and Gerard Grisey relating to a frame of extra-musical reference are briefly mentioned, since each author, in the construction of the musical object, revealed a different approach. The decoding of structures from one sensorial channel to another is the next issue, devoted to Moles’ research on multiple messages, functional analogies and the creation of artificial channels. An overview of how artistic-technological experimentation over the last twenty years has dealt with the conversion of digital objects within multimedial, interactive events follows. To conclude, there is a comment on the views of composers and digital communication scholars regarding the “objective status” of digital objects within the cyberspace.

Résumé

Objets musicaux et domaines numériques

Cet exposé traite de la production, de la représentation et de la mutation des objets musicaux dans les espaces média numériques. L’influence de la science de l’ordinateur dans les pratiques artistiques et les modes de production des objets numériques y sont traités. Les idées de Pierre Schaeffer, Giorgy Ligeti, Iannis Xenakis et Gérard Grisey relatives à une forme de référence extra-musicale sont mentionnées brièvement : chacun a une conception différente de l’objet musical. La transcription des structures d’un canal sensoriel à un autre, est la prochaine question consacrée à la recherche de Moles sur les messages multiples, les analogies fonctionnelles et la création des canaux artificiels. Un résumé sur la manière dont l’expérimentation artistique-technologique durant les vingt dernières années s’est accommodée de la conversion des objets digitaux à l’intérieur des événements multimédia, interactifs, suivra. Pour conclure, il y a un commentaire sur les points de vues des compositeurs et des spécialistes en communication numérique concernant le « statut objectif » des objets numériques à l’intérieur des espaces cybernétiques.