EMS Proceedings and Other Publications

Information technology and communication of musical experience : categories, conflicts, et intersections

Dante Tanzi

Abstract

The majority of composers and scholars in the field of electroacoustic and computer music address their attention to the problem of achieving satisfactory relationships between new technological instrumentalities and the very sense of music making. Reflections concerning the relationships between the digital technologies and musical expression have assumed an increasingly important role, since they provide interpretative codes of composers’ works and assume an explanatory function during the presentation of new musical pieces.

As computer music evolved, the pattern of relevant problems and methods that emerged can be seen as having developed in two main directions, with corresponding communicative trajectories. On the one hand there is the development of systems and languages for musical composition ; on the other hand the development of interdisciplinary research, aimed at the elaboration and integration of different knowledges.

This contribution intends to propose an analysis of some theoretical statements which regard the relationships between scientific innovations and the evolutionary tendencies of technologically based musics, focusing on the interaction between cognitive environments, emotive dimensions, and the ensuing communicative set-up.

Résumé

Technologie de l’information et communication de l’expérience musicale : catégories, conflits, et intersections

La plupart des compositeurs et chercheurs dans le cercle de la musique électroacoustique et de la musique pour ordinateur tournent leurs attentions vers le problème d’établir des relations satisfaisantes entre les nouveaux dispositifs technologiques et la signification même de faire de la musique.

Les réflexions sur les relations entre les technologies numériques et l’expression musicale ont assumé un rôle de jour en jour plus important, puisqu’elles offrent les codes d’interprétation pour comprendre les oeuvres des compositeurs, et assument une fonction explicative durant la présentation de nouvelles oeuvres.

Les problèmes et les méthodes de la musique informatique peuvent être vus comme s’étant développés dans deux directions fondamentales, auxquelles correspondirent différentes trajectoires communicatives : d’une part le développement des systèmes et langages pour la composition et la performance musicale ; d’autre part le développement d’un champ de recherche interdisciplinaire, orienté vers l’élaboration et l’intégration de différents domaines de connaissance.

Ce papier a pour objectif de proposer une analyse de quelques affirmations théoriques concernant les relations entre l’innovation scientifique et les tendances des musiques basées sur la technologie, en insistant sur les intéractions entre les milieux cognitifs, les dimensions émotives et les réajustements communicatifs conséquents.